Innovatieve pistes voor fruit dat niet voldoet aan markteisen

'Het Kratos-advies heeft ons de info opgeleverd die we nodig hadden om een beslissing te nemen, ook de begeleiding en het netwerk dat je zo opbouwt is goud waard.' 

Het fruitbedrijf Wilderhof gebruikte de maatregel Kratos, raad op maat en zocht naar een oplossing voor fruit dat niet voldoet aan de eisen van de markt. Lees hun ervaringen als innoverend bedrijf.

Wilderhof is een fruitbedrijf dat verbonden is aan dat van teler Eric Jansen in Borgloon. Het is gespecialiseerd in zacht fruit zoals frambozen, braambessen en aardbeien, maar teelt ook hard fruit zoals appelen en peren. Met meer dan 650 seizoenarbeiders is het een stevige onderneming in de fruitsector.

De activiteiten behelzen meer dan de teelt alleen: het bedrijf staat in voor de opslag, koeling, kwaliteitscontrole en bewaring van de producten tot ze naar de veiling of klanten gaan. Ook de verpakking doen ze zelf. Het perfecte format voor de korte keten zou je denken, en inderdaad die stap heeft het bedrijf ook gezet.

Voortdurend verbeteren

De beslissing om de activiteiten via korte keten te diversifiëren is geen toeval, want het team van Wilderhof zoekt voortdurend manieren om het bedrijf weerbaar te maken. Vaak zijn dat kleine ingrepen, soms zijn het grotere projecten. Altijd is het doel het vernieuwen en verbeteren van het bedrijf. In één van die innovatieve projecten zochten ze een oplossing voor het fruit dat niet aan hun klanten en de veiling kan worden verkocht.

Carolien Gulix, die het personeelsbeleid voor haar rekening neemt en de projecten binnen het bedrijf opvolgt, legt uit: ‘In de loop van het jaar hebben we altijd een hoeveelheid non-premiumfruit, fruit dat we niet kunnen verkopen. Het gaat niet om rot fruit, maar fruit dat bijvoorbeeld licht beschadigd is, te hard of te zacht is, niet aan de esthetische normen van retail en consument voldoet. We merken dat het percentage non-premiumfruit de laatste jaren toeneemt, onder meer omdat de afnemers steeds strengere eisen stellen. Het fruit moet immers vijf tot zeven dagen in de winkelrekken kunnen liggen. Ook de strikte regels op het vlak van gewasbescherming spelen een rol omdat het fruit daardoor ook minder lang houdbaar is. En dus zochten we een oplossing.’

Samenwerken

Innovatieve oplossingen zoeken is geen eenzame bezigheid. Integendeel: het gaat makkelijker als u dat samen met anderen doet. Carolien: ‘Het is belangrijk dat je in een netwerk terechtkomt, want daar kan je in gesprek gaan, nieuwe ideeën opdoen en verdere stappen zetten. Je kan je probleem dan eens voorleggen aan collega-landbouwers die al wat ervaring hebben met innovatie, of aan experts die de mogelijkheden goed kennen. Eric Jansen is op die manier gecontacteerd om de stap te zetten naar korte keten. Later hebben we op die manier kunnen deelnemen aan twee projecten om ons probleem van het non-premiumfruit te bekijken.’

Carolien legt uit dat ze via die weg mee ingestapt zijn in het project Food from food, dat oplossingen zoekt om plantaardige reststromen te valoriseren. ‘In dat project werkten we samen met het ILVO, dat eerst enkele verkennende testen heeft gedaan om het non-premiumfruit te vriesdrogen en het op die manier een nieuw leven te geven. Dat leek ons veelbelovend, want op die manier konden we de voedselverspilling mee helpen verminderen. Anderzijds zouden we zo ook nieuwe inkomsten kunnen genereren en de kosten voor dat fruit kunnen dekken, want uiteindelijk zijn we een commercieel bedrijf’, verduidelijkt Carolien. ‘De onderzoekers van het ILVO vertelden ons dat we via Kratos, raad op maat gratis advies konden aanvragen om uitgebreidere testen te doen. Dat hebben we dan ook gedaan.’, vervolgt Carolien. ‘De begeleiding was nuttig, niet alleen voor het technische onderzoeksgedeelte, maar ook om de aanvraag in te dienen. Weten welke steun het beste past bij jouw project en een projectaanvraag uitwerken zijn vaak drempels, dat horen we ook van andere bedrijven. Zoals gezegd kom je in een nieuwe wereld terecht en is het goed als iemand je de weg wijst en je toont wat de mogelijkheden zijn’, aldus Carolien.

Ideeën testen om te beslissen

‘Het Kratos-advies leverde heel wat nuttige info op. De piste om gevriesdroogde braambessen op de markt te brengen, gaat gepaard met heel wat uitdagingen: vooral de verpakking blijkt een probleem om het fruit knapperig te houden. Daarnaast is het vriesdrogen vrij duur, maar ook de logistiek om alle producten ter plaatse te krijgen is niet evident. En niet te vergeten: ook de concurrentie uit Oost-Europa speelt een rol.

Door al die de uitdagingen hebben we de piste van het vriesdrogen even geparkeerd. Dat is eigen aan innoveren: je probeert een idee uit, soms lukt dat, soms ook niet. Maar dankzij de steun van de overheid hebben die testen slechts een beperkte financiële impact gehad’, legt Carolien uit.

De aanhouder wint

Toch is het team van Wilderhof niet bij de pakken blijven zitten. Carolien: ‘Via het andere project Optiberry onderzoeken we of we het fruit niet kunnen verwerken tot sappen. De resultaten zijn veelbelovend, want we hopen tegen het derde kwartaal van dit jaar een vernieuwend bessensap te lanceren. Dat eerste idee heeft ons dus verder doen nadenken, en momenteel ziet het er dus goed uit.’

Carolien kan andere land- of tuinbouwers zeker aanraden om van de bestaande ondersteuningsmaatregelen gebruik te maken: ‘Niet alleen krijg je financiële ondersteuning, maar ook de begeleiding en het netwerk dat je zo opbouwt is goud waard. Het Kratos-advies heeft ons de kennis opgeleverd die we nodig hadden om een beslissing te kunnen nemen. Bovendien heeft het ons verder doen nadenken over een andere innovatieve oplossing voor ons fruit, en die hebben we waarschijnlijk gevonden. Wij zouden anders de stap naar innovatie misschien niet gezet hebben’, besluit ze.

Bron: www.lv.vlaanderen.be

 


Schrijf een bericht

Berichten moeten goedgekeurd worden vooraleer deze gepubliceerd worden.